הכנס לאתר
x
או
שכחתי סיסמה
עדיין לא רשום? הרשם עכשיו
הרשם לאתר
x
או
תנאי השימוש
איפוס סיסמה
x

לתדלק ולחסוך: חוקים לנהיגה חסכונית על אופנועים וקטנועים

תדלוק של ופנוע

אנחנו חיים במדינה רוויית פקקים, כל מי שידו על ההגה מכיר את תחושת בזבוז הזמן הזאת שיכולה להימשך ולהצטבר לסכום לא מבוטל של שעות במשך השב לכן, נהגים רבים כבר שינו את תארם לרוכבים ורכשו לעצמם קטנוע. ההבדל בעלויות האחזקה, החיסכון בדלק וזמן העמידה בפקקים הינם רשימת יתרונות חלקית. אולם, כיצד בוחרים את הקטנוע המתאים?

לפני רכישת הקטנוע יש להחליט מהם הצרכים שלכם מהכלי. באופן טבעי, מי שעיקר נסיעותיו בתוך העיר, יעדיף כלי קטן יותר, אשר לא זקוק למשקל המשפר את אחיזת הכביש ונוח יותר לחנות ולתמרן איתו. אם קיימת האפשרות של הרכבה קבועה על הקטנוע, ולבדוק אילו קטנועים מתאימים יותר לכך, ולשים לב למשל למקום איחסון לשתי קסדות והאם המנוע מתאים לסוג כזה של נסיעה. בגדול, ניתן לומר כי לאלה מכם שיבלו חלק ניכר מזמנם בכבישים בינעירוניים או בהרכבה, כדאי לשקול לרכוש מנועי 250 סמ”ק ומעלה, המתאימים יותר מבחינת היכולת והעוצמה לקריטריונים אלה.

לאחר מכן, כשסימנתם פרמטרים חשובים יותר וחשובים פחות, יש לגשת לבחירת גודל הקטנוע. כיום, לשמחתנו הרבה, ישנם לא מעט מותגים ודגמים לבחירתכם והמחירים בהתאם. לפני שאתם בכלל נכנסים לעובי הקורה, תבינו כי כיום, קטנוע בעל נפח מנוע של יותר מ-250 סמ”ק מתומחר מבחינת הביטוח כאופנוע “כבד”, וזהו הבדל משמעותי במחיר. למה? כי בתחום הזה אנחנו בפיגור אחרי רוב העולם בו ע”מ לספק נתוני זיהום אוויר וביצועים טובים יותר יש להעלות את נפח המנועים לאיזור ה-300-400 סמ”ק. כאן אצלנו, התקנות מעט מיושנות. כלומר, אם ביכולתכם להיסתפק במנוע קטן יותר, אז דעו כי ישנה אפשרות לחיסכון במעמד הביטוח.

רכיבה חסכונית

כשאתם ניגשים למלאכת בחירת האופנוע ממבחר האופנועים למכירה בשוק החיסכון המשמעותי ביותר לטווח הארוך הוא החיסכון בדלק אשר מוגדר על ידי 3 פרמטרים עיקריים:

בחירת הכלי הנכון: בדיוק המקום בו כל סוכן מכירות יזרוק לכם את כל המושגים האפשריים. בשורה התחתונה, סקר השוק שלכם צריך לכלול כמה שיותר מבחני דרכים אמיתיים. זוהי הדרך היחידה לנבא באופן ריאלי את נתוני צריכת הדלק של הכלי. ואתרים רבים ביצעו עבורכם את ההשוואות של האופנועים אותם אתם מחפשים.

כיום כלים רבים משתמשים בהזרקת דלק ההופכת את המנועים לנקיים ויעילים הרבה יותר מבעבר. נפח המנוע הינו נתון משמעותי לפרמטר צריכת הדלק. ניתן יהיה לחשוב שקטן פירושו חסכוני יותר, אך לא מן הנמנע שמנוע גדול יהיה חסכוני יותר. למה? הסיבה העיקרית נעוצה בהתקדמות הטכנולוגית. לעיתים מנועים גדולים יותר מנצלים את כוחם בצורה יעילה יותר, “מתאמצים” פחות ועובדים בצורה חלקה יותר. אלה יכולים לגרום לצריכת דלק טובה יותר, בעיקר בכבישים פתוחים.

הגורם האנושי: האומנות האמיתית. הזן (ZEN) של רכיבת האופנוע. נכון, יקומו ה”מגזגזים” למיניהם ויגידו שאין כמו זריקת האדרנלין של קיק דאון איכותי. אז לא. תחושת העליונות של השגת עוד קילומטר לליטר, היא הדבר האמיתי! אז איך?
קודם כל, באמת חשוב להכניס לראש שסגנון הנהיגה הוא הגורם הראשי (אך לא הבלעדי…) לחיסכון בדלק.

תאוצה ועצירה– אויביו של החסכן. הכלים החדשים הינם בעלי תאוצה מצויינת, כך שאין צורך במשיכות מצערת דרמטיות. שום מזדה 3 לא תעקוף אתכם גם אם תאיצו מהרמזור על חצי מצערת, וההבדל בצריכה יהיה משמעותי. כמו כן, נסו להימנע עד כמה שאפשר משימוש מופרז בבלמים. אחרי כמה נסיעות תירגול, תיווכחו לגלות כי ניתן לצמצם מאד את מספר העצירות אם רק מרימים את הראש ומסתכלים למרחק. ירוק מהבהב? הרפו מהגז, תנו לכלי לגלוש עד הרמזור. אם הצלחתם להימנע מעצירה מוחלטת, זוהי מהותה של נהיגה יעילה.
שם המשחק אם כך, רוגע, תכנון וריכוז. מהירות קבועה, כמה שפחות בלימות והאצות פתאומיות. כמובן, כפועל יוצא תגלו שאתם רוכבים טובים יותר, הרבה פחות מסוכנים לכם ולסביבה וכמובן, רגועים הרבה יותר.

הרכבה– מבחינה בטיחותית, כדאי מאד להתנסות בהרכבה, גם למרכיב וגם למורכב, באיזור תחום ובטוח כדוגמת מגרש חנייה. הרכבה דורשת מיומנות, תזמון ואחריות אותם יש לתרגל. מבחינת חיסכון, יש לזכור כי אדם נוסף הינו תוספת משקל משמעותית, ויש להתנהג בהתאם. מהירות הנסיעה תהיה חייבת להיות איטית יותר, ובשום אופן אין להאיץ בעוצמה מלאה. כאן שוב נכנס הגורם האנושי. נסו להרגיש את הכלי ויכולותיו. אם המנוע צורח בעלייה ואינו מאיץ, סימן שאתם שורפים דלק לחינם. הרפו מהמצערת, 15 קמ”ש פחות מעולם לא הזיקו לאף אחד, יעזרו מאד לצריכת הדלק ויקטינו את בלאי המנוע. פשוט, להקשיב.

 

תחזוקה שוטפת:

כמו ששני הפרמטרים מלמעלה חשובים, אף אחד מהם לא יוכל להבטיח רכיבה חסכונית לבדו. תחזוקה נכונה של הכלי הינה קריטית. ישנם כמובן נושאים שנויים במחלוקת כמו תוספי דלק לשיפור הביצועים, אך ישנם כמה נושאים עליהם אין ויכוח:
צמיגים: יש להקפיד על צמיגים איכותיים ומתאימים לאופי הכלי והרכיבה. תמיד יש לוודא לחץ אוויר נכון. זהו קריטריון הן בטיחותי והן חסכוני, כך שאין קיצורים בתחום זה.
מנוע מטופל: טיפולים בזמן ובמוסך מורשה, שימוש בשמן נכון ואיכותי, ובכלל, תשומת לב לרעשים ושינויים ביכולת המנוע. גם המנוע הטוב ביותר יזייף תחת תחזוקה לא נאותה, מה שיגרום באופן מיידי לעלייה בצריכת הדלק.
לגבי תוספי דלק, קשה לקבוע בוודאות. יש הטוענים לעלייה בהספק וחיסכון בדלק, יש כאלה שיטענו למזימה שנועדה להוציא מכם עוד כסף. התשובה כנראה נמצאת איפשהו באמצע. אם אתם כבר רוכשים אחד כזה, אז רק ממותג מוכח ואיכותי, ומומלץ בעזרתו ופיקוחו של מוסכניק שמבין דבר או שניים בתחום הזה. אל תתפתו לתוספי תחנת דלק.
אווירודינמיות: פירושה התנגדות האוויר (רוח) לכלי ולרוכב. בקטנועים הישנים נהגו להתקין מעין שמשות ענקיות על החלק הקדמי. חשוב להבין כי גם אם ישנה תחושה שהשמשה מגינה מהרוח, היא למעשה משנה את תכנונו האווירודינמי של הכלי. בכלים החדשים אין שימוש באביזרים מסוג זה, אולם יש לתת תשומת לב לכך ששום דבר לא מפריע למגן הרוח להיות מגן רוח. עליו להיות שלם, נטול חורים וקישוטים.

וכמובן, אחרי הכל ולפני כל דבר, אין תחליף לציוד בטיחות איכותי ורכיבה אחראית. זיכרו ליהנות מהרכיבה ולחזור הביתה בשלום.

נסיעה טובה!

כותב: יובל בנר

כל הזכויות שמורות ל FullTank